053-393-6506

תאונות עבודה

רפאל חודוס – משרד עורכי דין

ביטוח נפגעי עבודה נועד לפצות מבוטחים שנפגעו בעבודה על אובדן שכר או הכנסה, ועל הנזק שנגרם להם עקב הפגיעה בעבודה.

פגיעה בעבודה מוגדרתבחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה- 1995 כ"תאונת עבודה" או "מחלת מקצוע".

מהי פגיעה בעבודה?

תאונה שהתרחש לעובד תוך כדי ועקב עבודתו או במשלח ידו.

בכדי לזכות בפיצוים מהביטוח הלאומי בגין תאונת עבודה, צריכים להתמלא שני תנאים מצטברים:

1. התאונה ארעה במהלך שעות עבודתו.
  2. התאונה ארעה עקב תנאי העבודה בהם נאלץ לעבוד הנפגע.

אם הנפגע עומד בשני תנאים אלו יזכה לפיצוי מהביטוח הלאומי.

מתי תאונת דרכים תהיה תאונת עבודה?

סעיף 80 לחוק הביטוח הלאומי מונה נסיבות נוספות בהן תיחשב תאונה שאירעה למבוטח ל"תאונת עבודה":

תאונת דרכים שהתרחשה בדרכו של העובד מביתו אל מקום העבודה או מהעבודה אל ביתו או ממקום עבודה אחד למקום עבודה אחר – תחשב כתאונת עבודה.

חריג לכלל הינו מצב בו העובד שינה את דרכו המקובלת ו/או עשה הפסקה של ממש או סטה ממנה סטייה של ממש, שלא לשם מילוי חובותיו כלפי מקום העבודה.

יוצא מזה כי הפסקה/עצירה או סטייה של ממש ממסלול שעושה העובד בדרכו הקבוע תנתק את הקשר למקום העבודה והתאונה לא תכנס לגדרה של תאונת עבודה.

מקרים בהם הסטייה או ההפסקה מנתקת קשר למקום העבודה הינם: נסיעה לביצוע סידורים, קניות, איסוף או הורדת בן הזוג, נסיעה למכון כושר וכיו"ב. לעומת זאת, תאונה שאירעה למבוטח בדרכו הקבוע מביתו למקום העבודה ולהפך תיחשב לתאונת עבודה.

מחלת מקצוע – מהי?

מחלת מקצוע היא מחלה שהעובד נפגע בה עקב עבודתו או עיסוקו שהיא תוצאה של חשיפה חוזרת לגורם המזיק ובתנאי שהמחלה מוגדרת כמחלת מקצוע בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי.

המחלה תוכר כמחלת מקצוע, אם הנפגע/עובד יוכיח כי קיים קשר בין תנאי העבודה לבין המחלה ממנה הוא סובל.

להלן סוגי התביעות בתאונות עבודה / מחלות מקצוע:

כל מי שעבר תאונה במהלך

עבודתו, בדרך אליה או ממנה הביתה, זכאי להיות מוכר כנפגע עבודה. גם מחלות שהושפעו או הוחמרו מתנאי העבודה יכולות להיות מוכרות כפגיעה בעבודה. מי שיוכר – לרוב יקבל תגמול כספי והתגמול ינוע בין מענק חד פעמי בגובה עשרות אלפי שקלים לבין קצבה חודשית לצמיתות. תגמולים אלה פטורים ממס והם משולמים מביטוח לאומי ולא מהמעביד.

מהן הפגיעות הנפוצות שיכולות להיות מוכרות כפגיעה בעבודה?
  • א. מחלות ריאות- אסתמה, COPD, פיברוזיס, IPF, אסבסטוזיס, סרטן ריאה וכיוב'– עקב חשיפה לחומרים בעבודה.
  • ב. מחלות עור- מלנומה, BCC ,SCC נזקי שמש וכיוב'- עקב חשיפה לשמש.
  • ג. גב וצוואר- עקב תאונות או בעיסוקים הכרוכים בהרמת משאות כבדים, כיפופים, שימוש בכלים רוטטים ועוד.
  • ד. כתפיים- כפות ידיים- מרפקים- עבודות שדורשות להרים את הידיים. כפות ידיים ומרפקים- עבודה עם כלים רוטטים או אימוץ כפות הידיים.
  • ה. ליקוי שמיעה וטנטון- עקב תאונה, רעש פתאומי או חשיפה לרעש חזק בעבודה.
  • ו. התקף לב ואירוע מוחי- כאשר סמוך להתקף אירע אירוע פיסי או נפשי, הקשור לעבודה.
  • ז. פגיעת נפש או סוכרת- התעמרות בעבודה, פיטורין, ויכוח או אירוע מלחיץ אחר שהוביל לפגיעה נפשית או סוכרת.
  • ח. סרטן- עקב חשיפה תעסוקתית לגורמי הסיכון הרלוונטיים לאותה המחלה.
  • ט. פרקינסון, תסמונות נירולוגיות- עקב חשיפה לחומרים כימיים, חומרי ריסוס, רעלים וכד'.
  • י. פגימות נוספות- דליות ברגלים (עבודה בעמידה), פגיעות ברכיים (עבודה בכריעה) ועוד.
    יא. אירועים תאונתיים- חבלה, פציעה, תאונת דרכים וכיוב'.
    חשוב לדעת שאין התיישנות בתאונות עבודה. ניתן להגיש תביעה גם שנים לאחר הפגיעה או הפסקת העבודה. גם מי שמקבל קצבת זקנה- יכול לקבל תגמול אם יוכר כנפגע עבודה.
התייעצות עם עו"ד רפאל חודוס (תאונות עבודה) יגביר את סיכויי הצלחת וקבלת התביעה, וכן יגדיל את גובה הפיצוי הכספי הניתן בסוף ההליך.

צרו קשר

זקוקים לייעוץ משפטי?

מבינים אתכם, השאירו הודעה ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ, מבטיחים לכם שתהיו יותר רגועים אחריה.

מאמרים משפטים

מהי תביעה לנכות כללית?

קצבת נכות כללית מיועדת עבור מי שעקב נכות גופנית, שכלית או נפשית / מחלה אינם יכולים לעבוד או שיכולת הכנסתם החודשית נפגעה או פחתה ב

קרא עוד »