053-393-6506

שאלות ותשובות

רפאל חודוס – משרד עורכי דין

שאלה שחוזרת על עצמה בסוגיית תאונות הדרכים היא מה קורה במצב בו אדם נהג או נסע ברכב שאינו מבוטח בביטוח חובה, ונפצע כתוצאה מתאונת דרכים. התשובה לשאלה תשתנה בהתאם לתפקיד הנפגע בנסיעה. ככלל הנהג שנפגע בתאונת דרכים ללא ביטוח, לא יהיה זכאי לפיצוי בהתאם לחוק הפיצויים, ואילו נוסע ברכב יהיה ככלל זכאי לפיצוי מ"קרנית" וזאת בתנאי שלא היה מודע כי הרכב אינו מבוטח.

הפסיקה הרלוונטית כיום קבעה כי קורקינט חשמלי אינו נכנס להגדרת רכב מנועי בהתאם לחוק הפיצויים, ומשכך, רוכב קורקינט דינו כדין הולך רגל, ומכאן כאשר רוכב קורקינט מעורב בתאונת דרכים, יהיה זכאי הרוכב לפיצוי מהנהג הפוגע ללא קשר לאחריותו לעצם קרות התאונה.

כאשר נפגע אדם בתאונת "פגע וברח", הזכאות לפיצוי תהיה מגוף סטטוטורי שהוקם ע"י המדינה הנקרא "קרנית". על מנת שקרנית תשלם פיצוי בגין נזקי גוף בתאונת פגע וברח, על הנפגע להראות כי פעל בשקידה סבירה על מנת לאתר את פרטי הנהג הבורח, אחת הדרכים הינה כמובן הגשת תלונה במשטרה.

לאחר שאדם היה מעורב בתאונה, רצוי להתקשר עם עו"ד במהרה ובשלב מוקדם ככל הניתן, וזאת מאחר ועו"ד המתמחה בדיני הנזיקין, ידע לתשאל את הנפגע ולוודא את היקף הנזק שנגרם לו, כאשר בשלב מוקדם המון פעמים הנפגע יתרכז בפגיעות העיקריות ויבחין בפגיעות "משניות" רק בשלב מאוחר יותר. מטרת ההליך היא לקבל פיצוי בגין כל הנזק שנגרם לנפגע.

במקרה של נפילה במקום ציבורי חשוב לתעד את המפגע שגרם לנפילה ו/או להחלקה, תיעוד מוקדם יותר יקל על נטל ההוכחה במסגרת ההליך האזרחי. בנוסף יש לוודא כי המוקד הרפואי בו קיבל הנפגע טיפול ראשוני יציין את סיבת הנפילה: "נפילה במדרכה", "נפילה מבור במדרכה" וכו'. ופעולה אחרונה וחשובה היא לדווח לגורם הרלוונטי על המפגע, כיום ניתן להגיש באתרי העירייה השונים דיווח על מפגע.

סכום הפיצוי בכל תביעה אזרחית בגין נזקי גוף נגזר ממספר נתונים כמו: גיל הנפגע, בסיס השכר אותו הרוויח עובר לתאונה, וכמובן חומרת הפגיעה. חומרת הפגיעה נתחמת בעזרת אחוזי נכות, ולכן לאחר קבלת אחוזי הנכות ובשילוב שאר הנתונים יהיה ניתן לשערך את גובה הפיצוי. מאחר וגובה הפיצוי משתנה מאדם לאדם, ניתן להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום לקבלת הערכה ראשונית.

במקרה של תאונת דרכים בעבודה, קיימת הזכאות לנפגע לתבוע גם את המוסד לביטוח לאומי וגם את חברת הביטוח המבטחת של הרכב. חשוב לדעת שלתביעה האזרחית אמנם יש תוקף התיישנות כמו כל תביעה אזרחית, במשך 7 שנים. אך תביעה למוסד לביטוח לאומי יש להגיש תוך שנה מיום התאונה. בנוסף זה המקום לציין כי לא ניתן לקבל פיצוי כפול, ולכן יש לקחת בחשבון שהסכום שיתקבל מהמוסד לביטוח לאומי יתקזז מהסכום שיתקבל בתביעה האזרחית מול חברת הביטוח.

פעמים רבות, המוסד לביטוח לאומי דוחה תביעות להכרה בתאונות עבודה.
הדחיה יכולה להיות בטענה כי אין די ראיות לעצם התרחשות האירוע או האירועים הנטענים, בטענה כי אין קשר סיבתי רפואי בין האירוע הנטען לבין הנכות שנגרמה, בטענה שהמבוטח כלל לא סבל מאי כושר עבודה בשל האירוע, בטענה שיהוי, בטענת התיישנות – ועוד שלל טענות אפשריות.
היוועצות בעורך דין תאונת עבודה בשלב מוקדם של ההליך, תאפשר להגיש את התביעה בדרך הנכונה, בצירוף הראיות התומכות בה ותוך הימנעות מטעויות שיוכלו להקשות על ההכרה בתאונת העבודה בהמשך

מי שקיבל בוועדות הרפואיות בין 10% נכות ועד ל – 19% יקבל מענק חד פעמי המתחיל ב – 55,000 ₪ ונגמר ב – 210,000 ₪. מי שקיבל מעל 20% יקבל קצבה לכל החיים, טיפולים על חשבון המדינה, לימודים אקדמאיים על חשבון המדינה ועוד הטבות נוספות רבות.

צרו קשר

זקוקים לייעוץ משפטי?

מבינים אתכם, השאירו הודעה ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ, מבטיחים לכם שתהיו יותר רגועים אחריה.

מאמרים משפטים

מהי תביעה לנכות כללית?

קצבת נכות כללית מיועדת עבור מי שעקב נכות גופנית, שכלית או נפשית / מחלה אינם יכולים לעבוד או שיכולת הכנסתם החודשית נפגעה או פחתה ב

קרא עוד »